Trainingsbegeleiding

Werkwijze

Intake

Bij aanvang van een trainingsbegeleiding traject is het belangrijk om de doelen helder te hebben en de verwachtingen op elkaar af te stemmen. Idealiter spreek ik dan ook een keer face2face af, of hebben we op zijn minst een keer telefonisch contact

Wekelijks trainingsschema in TrainingPeaks

Per week krijg je een nieuw trainingsschema voor de komende week in jouw TrainingPeaks account. Weliswaar werk ik met een lange termijn planning naar jouw doel toe, maar de specifieke trainingen vul ik pas de week van te voren in. Groot voordeel hiervan is dat er ingespeeld kan worden op de actualiteit; Niet alleen op hoe trainingen gaan, maar ook op drukte met werk, familie, of juist op een vakantie of op ziek zijn. Door deze zaken in te passen krijg je een voor jou zo optimaal mogelijk trainingsschema.

Trainingpeaks

Naast het volgen van je trainingsschema is het essentieel om bij te houden wat je doet en hoe je je voelt. Het trainingsschema en het trainingslogboek staan in het online trainingsbegeleiding programma TrainingPeaks. Om in te loggen in TrainingPeaks krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord. 

Als je inlogt bij TrainingPeaks kom je bij je eigen trainingsschema en logboek. In dit scherm staan de geplande trainingen (op dagen dat er een training staat krijg je hier ook een e-mail over). Met lopen word je gestuurd op snelheid en hartslag. Bij fietsen zijn de trainingen uitgedrukt in hartslag en vermogen. Bij zwemmen wordt je gestuurd op snelheid en afstand.

Naast dat de trainingen in TrainingPeaks staan, kun je ook bij houden wat je van de trainingen gedaan hebt. Dit is essentieel om te doen, omdat hoe de trainingen gingen mede als basis dienen voor het trainingsschema wat wekelijks voor je gemaakt wordt. Niet alleen kun je de tijd die je gesport hebt invoeren, je kunt ook de gegevens van je hartslagmeter en fietscomputer uploaden zodat ik de hartslag, snelheid en vermogen ook kan analyseren,

Met behulp de geuploade gegevens kunnen naast de afzonderlijke trainingen ook de afgelopen periodes worden geëvalueerd en diverse parameters worden berekend (zoals Training Stress Score, Intensiteit Factor). Zo kan worden bekeken of je nog steeds op schema ligt voor het halen van je doel(en).

Trainingzones

Om je niet te intensief of juist te rustig te laten trainen is het bepalen van je trainingszones doormiddel van een inspanningstest van groot belang. Bij een dergelijke test wordt op de fiets of op de lopende band de anaerobe drempel bepaald. Deze dient als basis voor de trainingszones. Voor fietsen worden de trainingszones uitgedrukt in hartslag en vermogen. En bij hardlopen worden hiervoor hartslag en snelheid/tempo gebruikt.

Over het afnemen van zo’n test  volgens de laatste wetenschappelijke inzichten (met een drie minuten protocol en ademgasanalyse) later meer.